ღܓܨ ☺☼ سحر ☻♥ ܓܨღ

شعر+داستان+.....

ღܓܨ ☺☼ سحر ☻♥ ܓܨღ

شعر+داستان+.....

کرزی عالی ترین 'مدال دولتی' افغانستان را به روح الله نیکپا داد

     

 

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان با ورزشکارانی افغان که در المپیک لندن شرکت کرده بودند، در ارگ دیدار کرده و مدال وزیر محمد اکبر خان، عالی‌ترین مدال دولتی افغانستان را به روح الله نیکپا، تکواندوکار افغان داد.

روح الله نیکپا تنها ورزشکار افغان بود که در المپیک لندن در رشته تکواندو مدال برنز گرفت.

روح الله نیکپا، تکواندو کار افغان در المپیک لندن نیز مدال برنز گرفته بود و این مدال او نخستین مدال المپیک در تاریخ افغانستان بود.

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان همچنین مدال میرمسجدی خان را به بشیر ترکی مربی افغان و مین سن هاک، مربی تکواندو از کره جنوبی، داد.

همچنین روح الله نیکپا، پیراهن ورزشی خود را به رئیس جمهور کرزی هدیه داد. پیراهنی که او در بازی‌های المپیک پکن و لندن به تن داشت و در هردو بار، مدال گرفت.

چهار سال پیش که روح الله نیکپا مدال برنز را در المپیک پکن گرفت، حامد کرزی خانه‌ای را در کابل به او هدیه داد و شمار زیادی از شرکت های خصوصی نیز با هدیه نقدی، از او حمایت کردند.

در بازی های المپیک ۲۰۱۲ لندن شش ورزشکار افغانستان در رشته های تکواندو، دوش/دومیدانی و مشت زنی شرکت کرده بودند.

در این رقابت ها، روح الله نیکپا در رشته تکواندو با شکست حریفانی از پولند/لهستان، جمهوری آفریقای مرکزی و بریتانیا، توانست به مدال برونز بازی های المپیک لندن دست یابد و افغانستان را در فهرست ۱۲۲ کشور مدال آور جهان قرار دهد.

نثار احمد بهاوی دیگر نماینده افغانستان در رقابت رشته تکواندو در المپیک لندن بود.

 

حامد کرزی، مدال میر مسجدی خان را به بشیر ترکی مربی تکواندو داد

نثار احمد بهاوی، به دلیل مصدومیت شدید، نتوانست مدال بگیرد اما، مقاومت سرسختانه به رغم مصدومیت، سبب شد که شماری از رسانه های غربی و از جمله روزنامه دی ویلت آلمان، او را شجاع ترین ورزشکار المپیک لندن لقب دهند.

حامد کرزی از نثار احمد بهاوی، تهیمنه کوهستانی که تنها زن از افغانستان در المپیک لندن بود، اجمل فیصل و اجمل فیض‌زاده، نیز به دلیل شرکت و تلاش شان در المپیک لندن، قدردانی کرد.

شکست نثار احمد بهاوی، انتقادهای زیادی را متوجه کمیته المپیک افغانستان و مربیان رشته تکواندوی افغانستان کرد.

یکی از انتقاد ها این بود که شمار هیات اداری که از افغانستان به المپیک لندن آمده بودند، بیشتر از شمار ورزشکاران بود، هیچ پزشکی همراه تیم ورزشی افغانستان نبود و هزینه ای که صرف هیات اداری شده بود به مراتب بیشتر از هزینه ای بود که به ورزشکاران اختصاص یافته بود.

شماری هم از مربیان تکواندو انتقاد کردند که چرا در روزهای حساس و سرنوشت ساز قبل از مسابقات، مانع تمرین های سنگین نثار احمد بهاوی که مصدومیت او را شدت بخشید، نشده اند. 

 

مین سن هاک، اهل کره جنوبی و از مربیان تکواندو در افغانستان است، آقای کرزی به او نیز مدال میر مسجدی خان را داد

محمد ظاهر اغبر رئیس کمیته المپیک افغانستان در پاسخ به این انتقادها به بی بی سی گفت که او شماری از مقام ها را به این دلیل به المپیک لندن برده است تا آنها متوجه اهمیت ورزش شوند و ببینند که کشورهای دیگر تا چه حدی برای رشد ورزش و ورشکاران خود هزینه می کنند.

روح الله نیکپا و نثار احمد بهاوی، پس از بازگشت به افغانستان، با شرکت در یک برنامه تلویزیونی، از امکانات اندک و عدم توجه مقام های افغان به ورزش حرفه ای و ورزشکاران حرفه ای سخن گفتند. آنها در این مصاحبه گفتند که حقوق ماهیانه آنها به عنوان ورزشکاران افغان و امیدهای این کشور برای رسیدن به مدال، ۷۰۰ افغانی معادل حدود ۱۵ دلار است.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
آرین یکشنبه 21 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 09:11 ب.ظ http://JALGHOZA.BLOGFA.COM

خدا..ورزشکاران..وطنمان..را..حفظ.کند..به..نظر..بنده.و..بوکسور..کشورمان..تنها.یک..چیز..در..افغانستان..میتواند..قومهارا..متحد..کند..ورزشکاران..وطن....
وطن..ای..عشق..تو..افتخارم.
...در..رهت..جان..نثارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد